Biblioteket

Välkommen till von Bahrs skolbibliotek!

Biblioteket är öppet för bokade tider och Drop in-tider (VT 24) Måndag-Onsdag.

Under VT 2024 har klasserna på skolan schemalagda bibliotekstider samt drop in-tider.

Skolbiblioteket är ett välfyllt, mysigt bibliotek där eleverna kan hitta skönlitteratur, facklitteratur, litteratur på andra språk mm.

Skolbibliotekets arbete

Skolbiblioteket arbetar aktivt med samt utgår ifrån följande lagar och föreskrifter:

1) Bibliotekslagen - läs den här!

2) Kommunens biblioteksplan - läs den här! (PDF, 150 KB)

3) Barnkonventionen som blev lag 1/1-2020, men ratificerades 1990 - läs den här!

Implementeringen av barnkonventionen har tagit inspiration ifrån "Löpa linan ut".

Kontakta biblioteket:

e-post: bibliotek.vonbahr@uppsala.se

Andra litteraturcentrerade webbsidor som kan vara av intresse:

Bibliotek Uppsala - Uppsala stadsbiblioteks katalog. Här kan du även se filialernas bestånd.

Barnens bibliotek, katalogen - boktips, högläsningstips osv. Kolla också in Barnens bibliotek för tävlingar m.m.

LIBRIS - Alla bibliotek i Sverige. Hittar du något här som du vill läsa kan du få det hemlånat till Uppsala stadsbibliotek. Kontakat då stadsbibblan så fixar de det!

Maria Andersson Keusseyan

Biblioteksassistent