E-böcker & E-ljudböcker

Här hittar du samlad information om hur du kan läsa e-böcker/e-ljudböcker online både i skolan och hemma.

Von Barhs skolbibliotek erbjuder genom Uppsala stadsbiblioteks tjänster tillgång till e-böcker och e-tidskrifter.

För att kunna läsa de e-böcker/e-ljudböcker som Uppsala stadsbibliotek erbjuder behöver du:

1) Ett lånekort vid Uppsala stadsbibliotek

2) Dator, padda eller smartphone

3) Biblio appen

Börja med att skaffa ett lånekort vid biblioteket om du inte redan har ett. Sen får du bestämma vart du vill ladda ner appen. Man kan ha appen på alla tre alternativen, om man så vill, men man kan endast vara inoggad på en av dem åt gången.

Starta appen och välj Bibliotek Uppsala, sedan loggar du in i appen med ditt lånekortsnummer/personnummer och med din PIN-kd för ditt kort. I appen har du möjlighet att lyssna/läsa böckerna genom att streama dem eller genom att ladda ner dem och läsa dem offline.

Böckerna har de här ikonerna i appen:

Biblio e-bokssymbol                         Biblio ljudbokssymbol

E-böcker                     Ljudböcker

Du söker upp boken du är intresserad av antingen genom Bibliotek Uppsalas webbsida eller direkt i appen. Lånar du via webbsidan så  öppnas appen automatiskt när lånet genomförts. Böckerna har du i 28 dagar. Vilka lån du har ser du under Mina sidor i appen. Lånen syns även på ditt kort.

Man kan låna max 3 böcker per vecka. Har du redan läst ut tre böcker eller ändrar dig om den tredje boken så kan du tyvärr inte låna en till bok förrän veckan därpå.

Manualer för hur du lånar e-böcker hittar du HÄR

Uppsala stadsbiblioteks olika kategorier av e-ljudböcker.

Uppsala stadsbiblioteks kategorier av e-böcker.

Fritt tillgänglia e-böcker

Svenska klassiker - hittar du här på Svenska Akademiens hemsida.

Internet Archive - här finns ett antal sidor samlade, varav alla har fritt tillgängliga böcker.

Litteraturbanken - har samlat en blandning av böcker på svenska.