Legimus

Von Bahrs skolbibliotek är officiellt Legimus kontoregistrerat och vår biblioteksassistent är registrerare. Om du är i behov av Legimus är det bara för dig att komma förbi biblioteket med din vårdnadshavare så hjälper vår biblioteksassistent Maria, er med att komma igång med Legimus.

Legimus är en tjänst för de som har ett bevisat behov för att få lite extra hjälp när det kommer till texter och läsning (främst de med dyslexi, koncentrationssvårigheter osv.). I skolan är det så att specialpedagogerna och lärarnas gemensamma utlåtande om ett bevisat behov räcker som intyg för att få  tillgång till Legimus.

Legimus erbjuder en rad olika tjänster som underlättar läsförståelsen.

Här har vår bibliotekarie samlat de som ni som elever kan ha mest behov av:

Ta del av nyheterna i lättlästform med tidningen 8 sidor!

Legimus appen

Med appen kan du lyssna på dina talböcker i läsplattan eller i mobilen. Du måste även ha tillgång till mobildata eller ett wifi för att kunna lyssna på böckerna. När du registrerar ett konto med bibliotekarien, Raz, så kommer hon även att visa er appen, hur du laddar ner den, hur du använder den,  osv. Här finns lite kort information om appen.

Legimus webbspelare

Streama dina talböcker direkt i din webbläsare:

EasyReader

Är ett program som används för att läsa talböcker och taltidningar. Programmet tillåter dig att se texten som synkroniserats med rösten som läser texten. Här kan du justera textens storlek, textents font, färgerna och avståndet mellan raderna. Programet är gratis för dig som har ett Legimuskonto. Läs mer om EasyReader här.

Har du frågor, kontakta biblioteksassistenten.

Maria Andersson Keusseyan

Biblioteksassistent