Referensbiblioteket

Ett referensbibliotek är en samling av trovärdiga och reliabla källor som ni kan använda er av vid era skolarbeten.

Bra länkar för alla årskurser

Alex - författarlexikon. Här hittar ni information om över 5000 författare. Lite om deras liv, deras titlar och eventuella filmatiseringar gjorda.

Bibblansvarar - en nationell söktjänst där du kan ställa en fråga som sedan besvaras under dagen.

Bibliotek Uppsala - Uppsala stadsbibliotekskatalog. Leta upp böcker om det ni arbetar med!

Biotopia - Här kan du söka på allt som undervisas inom naturvetenskap.

Digitalt museum - här finns museumföremål från Sveriges olika museum samlade. Fotografier, utställningar, designer, bildkonst, arkitektur, byggnader, artiklar media.

Fågeln - här hittar ni alla fåglar som existerar idag.

Historiskas kunskapsbank - lär dig mer om Sveriges historia.

Infokoll - En bra sida om ni behöver färska upp minnet om hur man skriver en källförteckning, eller hur man är källkritisk m.m. och ni är hemma och inte kan fråga bibliotekarien.

Kolla källan - Här finns lite information om hur du ska tänka kring källkritik och om den information som du har går att använda.

Landguiden - fakta om olika länder i världen.

LIBRIS - Sveriges nationella katalog. Här listas alla böcker på alla bibliotek i hela Sverige. Om ni hittar något här som inte finns på Uppsala stadsbibliotek så kan ni kontakta stadsbiblioteket och be dem fjärrlåna materialet åt er

NE - National encyklopedin. För att få tillgång till hela artiklar måste du logga in med ditt microsoftkonto. Dvs. ditt studentkonto. Det går endast att logga in med Google chrome som webbläsare.

Pixabay - gratis fotografier som du kan använda i dina skolarbeten. Glöm inte att citera ©fotografen. Copywrite c:et skrivs genom att hålla ner Alt knappen och knappa in 0169.

Pexels - gratis fotografier som du kan använda i dina skolarbeten.Glöm inte att citera ©fotografen. Copywrite c:et skrivs genom att hålla ner Alt knappen och knappa in 0169.

Runskolan - information om runor och runstenar för skolor.

Skogssverige - här finns alla träd som växer i Sverige samlade.

So-rummet - här finns massvis med information inom So området.

Stockholmskällan - här kan du hitta information om Stockholm genom tiderna, industrialismen, brott som skett, jämföra historiska kartor, böcker om Stockholm osv. i textformat ljud samt bild.

Svenska akademiens ordböcker - sök vad ett ord betyder.

UNICEF fakta om barns situation - här kan du ta del av fakta om barns rättigheter och barns olika situationer över hela världen.

Wikimedia Commons - gratis fotografier som du kan använda i dina skolarbeten. Glöm inte att citera ©fotografen. Copywrite c:et skrivs genom att hålla ner Alt knappen och knappa in 0169.

WWF- här kan du söka på alla djur i världen och få information om deras latinska namn, var de finns, hur många år de existerat osv.

Bra länkar för er på låg- och mellanstadiet

BBC CBeebies - en hemsida med spel och övning för dig håller på och lär dig engelska.

Karate Cats - öva dig på engelsk gramatik.

Faktabanken - frågor och svar i olika ämnen.

Learn english kids - lyssna på historier på engelska. Matcha orden från berättelserna till rätt bilder.

Lilla aktuellt - nyheterna på webben

Länkskafferiet - ett refernsbibliotek baserat på skolämnena.

National geographic for kids - här finns det kuriosa om världen, övningar, spel, information om världen och mycket mer. På engelska.

Nordstedts svensk/engelska ordbok - sök på svenska och se vad ordet är på engelska.

Svenskt vatten - fakta om vatten.

Squad up! - ett spel på engelska, där du får öva dig på engelska språket och lära dig om växtriket, djur och människokroppen!

Tekniska museet - här har de samlat information om våra svenska uppfinnare och innovatörer, 100 innovationer, fakta om rymden, datorhistoria, industrihistoria, teknikhistoria m.m.

Unga fakta - här hittar du som går på låg och mellanstadiet en massa bra information om allt ifrån ekonomi till grekisk mytologi!

UR barn - Utbildningsradions hemsida för barn och unga.

Vattenkikaren - här finns en massa fakta om vatten, allt som lever i vattnet m.m.

Vi i 5:an - tävla, öva och spela på programmets hemsida!

Vikings - lär dig mer om vikingatiden och träna på din engelska samtidigt!

Webbmagistern - här kan du göra övningar/tester inom olika ämnen för att pröva dina kunskaper

Bra länkar för er på högstadiet

DiVA - det Digitala vetenskapliga arkivet. Här hittar ni uppsatser och forskningspublikationer. Bra ställe att kolla på om ni skriver om ett visst ämne. Glöm inte att titta på källförteckningen för att hitta mer om det ämne ni arbetar med!

Fotoforensics - här kan du ladda upp en bild och titta på kvaliteten. Om det finns delar av bilden som har en sämre upplösning så har bilden manipulerats på något vis och är inte sann.

Google Scholar - om ni letar efter artiklar som har skrivits om ett visst ämne. OBS! Glöm inte att titta på källorna i den artikel som ni vill använda er av. i Källförteckningen kanske ni kan hitta mer material som ni kan använda i ert arbete.

ICANN WHOIS - här kan du kolla upp information om vem som äger ett domännamn. Om du är osäker på en hemsida, så kan du kolla upp vilket företag som står bakom sidan, för att röna om exempelvis tendenser.

SearchCredible - är en engelsk länksamling.

Snopes.com - en källa för att kolla fakta. Är du osäker på om en nyhet är sann, eller om en bild du sett cirkulera är riktig? Kolla den här. Här samlas nyheter och information om virala bilder och om de är riktiga eller inte.

SCB - Statistiska centralbyrån - här hittar du ny och gammal statistik som rör Sverige.

UR Skola Moderna språk - här kan du som elev öva dig på de moderna språken med ljud/filmspår kombinerat med arbetsmaterial.

WolframAlpha - är en engelsk databas. Här skriver du in en fråga och får upp svaret och grundläggande information kring svaret.