Barnboksvecka

Förra veckan (v.46) hade vi Barnboksvecka här på skolan. Vi startade upp veckan med att fira och uppmärksamma Astrid Lindgren och hennes födelsedag 14/11.

Barnboksvecka på von Bahr 2022.jpg

måndagen var vi igång med aktiviteter. Några klasser kom till bilbliioteket för att lyssna och titta på när Astrid Lindgren läste "Visst kan Lotta cykla" Lyssna HÄR. Det var mycket läsning i klasserna under dagen.

Runtom på skolan satt affischer med fakta om Astrid Lindgren.

tisdagen kunde de klasser som hade möjlighet, gå på tipspromenad på skolgården. Där fick de testa sina kunskaper om Pippi Långstrump.

PippiBingo.jpg

onsdagen var det högläsning i biblioteket. Det lästes "Handbok för superhjältar", "Biblioteksmysteriet" och "Flickan utan ansikte".

torsdagen under Nationella läsdagen hade vi gemensam läsning. Alla som hade möjlighet läste 20 minuter på morgonen.

AstridLindgrenböcker.jpg

Andra saker som hände under Barnboksveckan:

• Elever tog med sig böcker hemifrån och berättade om böckerna för klassen.
  • Det har tittats på Madicken och pratats om hur det var i Sverige för 100 år sedan.
  • I några klasser lästes det Bröderna Lejonhjärta.

Det blev en härlig barnboksvecka.

21 november 2022