Information om fritidsplaceringar och avslut vårterminen 2023

Om ditt barn för närvarande har plats i fritidshem avslutas placeringen automatiskt 30 juni 2023.

Fritidshem

För de barn vilkas vårdnadshavare är arbetssökande eller föräldralediga avslutas placeringen vid skolavslut, 9 juni. Om du har behov av fritidshem från 17 augusti behöver du göra en ny anmälan om platsbehov.

Om du vill att ditt barn ska sluta före 30 respektive 9 juni 2023 ska du säga upp platsen en månad före önskat placeringsstopp. Båda vårdnadshavare behöver godkänna uppsägningen för att den ska gälla.

Om du har behov av fritidshem/fritidsklubb från 1 juli måste du göra en ny anmälan om platsbehov, (gäller de elever vars vårdnadshavare arbetar eller studerar).

Placering i fritidshem från och med årskurs 4 gäller för ett läsår i taget.

Elever i årskurserna 4 – 6 kan söka plats i fritidshem eller i fritidsklubb.

Fritidsklubb

Fritidsklubb är öppen fritidsverksamhet som är anpassad för elever i årskurserna 4 – 6

Barn i högre årskurser kan, om särskilda skäl föreligger, erbjudas plats i fritidsklubb.

Fritidsklubb finns inte i alla områden.

Avgift för fritidsklubb är 200 kr/månad. För tillkommande syskon är avgiften 150 kr/månad.

Plats kan erbjudas från och med 1 juli det år barnet börjar i årskurs 4.

Placering i fritidsklubb gäller till och med årskurs 6.

Uppsägning och anmälan om platsbehov görs i e-tjänsten eBarnUngdom:

För mer information besök kommunens webbplats www.uppsala.se

Enheten för Antagning och placering
antagning.forskola@uppsala.se