Poesi utan gränser

Vi vill gratulera alla våra elever (17 st!) som placerat sig på första, andra och tredje plats i tävlingen "Poesi utan gränser". Skolan fick även en utmärkelse för kreativ flerspråkighet, som den enda skolan i hela Uppsala kommun med så många olika språk representerade.

"Poesi utan gränser" är en dikttävling för ungdomar på högstadiet och gymnasiet. Ungdomarna tävlar med dikter som är skrivna på moderna språk eller på modersmål. Svenska eller engelska får inte användas.

Den här tävlingen har ägt rum sedan 2009 och i år var det 18 olika språk representerade: albanska, amarigna, arabiska, bengali, bosniska, dari, filipino, franska, persiska, ryska, somaliska, spanska, sydkurdiska, tigrinja, turkiska, tyska, ukrainska och urdu. Till varje dikt hör också en översättning till svenska.

Elever på von Bahrs skola som har deltagit i finalen:

Albanska Emily första plats
Bosniska Haris första plats
Arabiska
Walid andra plats
Tiba första plats
Bengali Fareha första plats
Urdu Aisha första plats
Dari Zainab första plats
Ukrainska Walid tredje plats
Ryska Walid andra plats
Filipino Myka första plats

TYSKA 7
Emily första plats
Sidra andra plats
Somaliska Shukri första plats
Tyska 8 Karin första plats
Tyska 9
Robin tredje plats
Sam tredje plats
Taim första plats

Skolan fick utmärkelse för kreativ flerspråkighet som den enda skolan i hela Uppsala kommun som hade så många olika språk representerade.

Våra elever tävlade mot varandra och mot andra elever från olika grundskolor i Uppsala i moderna språk. De tävlade även mot elever från gymnasiet inom kategori modersmål. Några av modersmålen var det endast vår skola som hade skickat in till tävlingen (albanska, bosniska, bengali, dari, urdu, filipino, somaliska) och några varit representerades för första gången.

ETT STORT GRATTIS TILL ALLA ELEVER!

29 mars 2023